Sezonowa depresja dopada wiele osób, często w niespodziewanych okolicznościach. Jakie są jej objawy i najskuteczniejsze sposoby na walkę z jesienną chandrą?

Gdy na zewnątrz zaczyna robić się szaro i ponuro, a dzień staje się coraz krótszy, wielu z nas dopada sezonowa depresja. Powoduje rozdrażnienie, senność, apatię i ogólne pogorszenie nastroju i dobrego samopoczucia.

Jakie są przyczyny gorszego samopoczucia w okresie jesienno-zimowym?

Dokładne przyczyny depresji sezonowej nie są znane. Powszechnie uważa się, że głównym czynnikiem jest niedobór światła, które wpływa na funkcjonowanie mózgu, a jego brak jest szczególnie odczuwalny rankiem. Brak światła słonecznego powoduje zwiększenie wydzielania melatoniny w organizmie, która jest hormonem snu. Nasz organizm wtedy czuje się oszukany co do godziny i pory dnia, a my stajemy się bardziej senni i zmęczeni.

Depresja sezonowa - jak sobie z nią radzić?

Kogo najczęściej dotyka depresja sezonowa?

Wbrew pozorom, zaburzenia te najczęściej dotykają młodych osób. Pierwsze epizody najczęściej pojawiają się pomiędzy 20 a 40 rokiem życia. Z badań wynika, że na depresje sezonową  znacznie częściej cierpią kobiety niż mężczyźni (około 4 razy częściej). Objawy niekiedy można zaobserwować również u dzieci.

Objawy jesiennej depresji

Pierwsze objawy depresji sezonowej mogą się pojawić już na przełomie września i października. Ustępują dopiero w marcu, gdy zwiększa się ilość światła słonecznego.

Najczęstszymi objawami są:

– przewlekłe uczucie zmęczenia

– wzmożona senność

– zwiększony apetyt na słodycze

– uczucie smutku, pustki, niepokoju

– obniżona chęć do uprawiania aktywności fizycznej

– nadmierna drażliwość

– niechęć do pracy i spotkań towarzyskich

Depresja sezonowa - jak sobie z nią radzić?

Leczenie depresji sezonowej

Jest wiele sposobów na leczenie depresji sezonowej: od fototerapii po herbatę z dziurawca.

Na początek proponujemy rozsunąć zasłony i wpuścić trochę światła do mieszkania. Korzystnie na nastrój wpłynie też spotkanie z przyjaciółmi, spacer lub wycieczka rowerowa. Warto wybrać się na aerobik lub siłownie – ćwiczenia fizyczne powodują zwiększenie produkcji endorfin w organizmie. Suplementy witaminowe, które wybierzemy, powinny zawierać witaminę B6, tiaminę i kwas foliowy. Zamiast nadmiaru słodyczy, lepiej wybrać wysokobiałkowe posiłki. Doskonałe właściwości lecznicze ma też dziurawiec, który jest jednym z domowych sposobów leczenia depresji sezonowej. Można przyjmować go też w formie tabletek zakupionych w aptece lub w formie herbatki ziołowej.

Przepis na herbatkę z dziurawca:

50 g kwiatostanu dziurawca zwyczajnego, 20 g męczennicy cielistej, 20 g owocni dzikiej róży. Dwie łyżeczki mieszanki ziół wsypujemy na szklankę wody. Po zagotowaniu odstawiamy na 10 minut. Pijemy do trzech szklanek naparu dziennie.

Uwaga:

Jeśli mamy do czynienia z depresją kliniczną, należy przede wszystkim skorzystać z fachowej pomocy lekarza lub specjalisty. Depresja to poważna choroba, której skutków nie należy lekceważyć.